پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی

مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران

ارزیابی از آینده

نام طرح: سرمایه اجتماعی دانشجویان در سال ۱۳۹۳ و مقایسه آن با ۱۳۸۴
تاریخ انجام پژوهش: ۱۳۹۵
روش تحقیق: تحلیل ثانویه داده‌های پیمایش سنجش سرمایه اجتماعی کشور (۱۳۹۳)
جامعه آماری: دانشجویان کل کشور
تعداد نمونه: ۱۰۷۲
محقق: غلامرضا غفاری

ارزیابی اصولاً مبتنی بر نوعی داوری در مورد موفقیت یا عدم موفقیت یک نظام در قبال اوضاعی دارد که به نوعی مطلوب‌ها و هدف‌های مهم را در خود مستتر دارند. وقتی این ارزیابی و داوری، معطوف به آینده یک جامعه می‌شود، بیانگر نوعی امید به آینده از عملکرد و فعالیت یک نظام هم است. مهم‌ترین اوضاع مطلوبی که یک جامعه برای رسیدن به آنها هدف‌گذاری می‌کند و در پی ایجاد تغییرات مطلوب و مثبت در آنها است، عبارتند از: وضع رفاهی، وضع نابرابری اجتماعی، پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و دینی، وضع اقتصادی، وضع وحدت و همدلی، وضع جرم و جنایت و وضع فقر و نداری. در جدول زیر توزیع درصدی ارزیابی پاسخگویان دانشجو و غیردانشجو از آینده هریک از این اوضاع آورده شده است.

توزیع فراوانی درصدی پاسخگویان دانشجو و غیردانشجو به ارزیابی از آینده

 

 

بدتر می‌شود فرقی نمی‌کند بهتر می‌شود
وضع رفاهی دانشجو ۳۱.۹ ۳۴.۴ ۳۳.۷
غیردانشجو ۳۲.۲ ۳۳.۳ ۳۴.۵
کل ۳۲.۱ ۳۳.۴ ۳۴.۵
وضع نابرابری اجتماعی دانشجو ۳۷.۷ ۴۲.۹ ۱۹.۴
غیردانشجو ۳۵.۸ ۳۹.۹ ۲۴.۳
کل ۳۶ ۴۰.۱ ۲۳.۹
پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و دینی دانشجو ۴۳.۳ ۳۵.۴ ۲۱.۳
غیردانشجو ۴۰.۳ ۳۲.۴ ۲۷.۲
کل ۴۰.۵ ۳۲.۷ ۲۶.۸
وضع اقتصادی دانشجو ۵۰ ۲۹.۴ ۲۰.۶
غیردانشجو ۴۶.۴ ۲۸.۹ ۲۴.۷
کل ۴۶.۶ ۲۸.۹ ۲۴.۴
وضع وحدت و همدلی دانشجو ۳۳.۷ ۴۲.۳ ۲۴
غیردانشجو ۳۲.۴ ۳۸.۹ ۲۸.۸
کل ۳۲.۵ ۳۹.۱ ۲۸.۴
وضع جرم و جنایت دانشجو ۴۷.۷ ۳۲.۸ ۱۹.۵
غیردانشجو ۴۷.۶ ۲۹.۵ ۲۲.۹
کل ۴۷.۶ ۲۹.۸ ۲۲.۶
وضع فقر و نداری دانشجو ۵۵.۱ ۲۸.۳ ۱۶.۶
غیردانشجو ۵۳.۷ ۲۵ ۲۱.۴
کل ۵۳.۸ ۲۵.۲ ۲۱