نام طرح: سرمایه اجتماعی دانشجویان در سال ۱۳۹۳ و مقایسه آن با ۱۳۸۴ |
تاریخ انجام پژوهش: ۱۳۹۵ |
روش تحقیق: تحلیل ثانویه دادههای پیمایش سنجش سرمایه اجتماعی کشور (۱۳۹۳) |
جامعه آماری: دانشجویان کل کشور |
تعداد نمونه: ۱۰۷۲ |
محقق: غلامرضا غفاری |
ارزیابی اصولاً مبتنی بر نوعی داوری در مورد موفقیت یا عدم موفقیت یک نظام در قبال اوضاعی دارد که به نوعی مطلوبها و هدفهای مهم را در خود مستتر دارند. وقتی این ارزیابی و داوری، معطوف به آینده یک جامعه میشود، بیانگر نوعی امید به آینده از عملکرد و فعالیت یک نظام هم است. مهمترین اوضاع مطلوبی که یک جامعه برای رسیدن به آنها هدفگذاری میکند و در پی ایجاد تغییرات مطلوب و مثبت در آنها است، عبارتند از: وضع رفاهی، وضع نابرابری اجتماعی، پایبندی به ارزشهای اخلاقی و دینی، وضع اقتصادی، وضع وحدت و همدلی، وضع جرم و جنایت و وضع فقر و نداری. در جدول زیر توزیع درصدی ارزیابی پاسخگویان دانشجو و غیردانشجو از آینده هریک از این اوضاع آورده شده است.
توزیع فراوانی درصدی پاسخگویان دانشجو و غیردانشجو به ارزیابی از آینده
|
بدتر میشود | فرقی نمیکند | بهتر میشود | |
وضع رفاهی | دانشجو | ۳۱.۹ | ۳۴.۴ | ۳۳.۷ |
غیردانشجو | ۳۲.۲ | ۳۳.۳ | ۳۴.۵ | |
کل | ۳۲.۱ | ۳۳.۴ | ۳۴.۵ | |
وضع نابرابری اجتماعی | دانشجو | ۳۷.۷ | ۴۲.۹ | ۱۹.۴ |
غیردانشجو | ۳۵.۸ | ۳۹.۹ | ۲۴.۳ | |
کل | ۳۶ | ۴۰.۱ | ۲۳.۹ | |
پایبندی به ارزشهای اخلاقی و دینی | دانشجو | ۴۳.۳ | ۳۵.۴ | ۲۱.۳ |
غیردانشجو | ۴۰.۳ | ۳۲.۴ | ۲۷.۲ | |
کل | ۴۰.۵ | ۳۲.۷ | ۲۶.۸ | |
وضع اقتصادی | دانشجو | ۵۰ | ۲۹.۴ | ۲۰.۶ |
غیردانشجو | ۴۶.۴ | ۲۸.۹ | ۲۴.۷ | |
کل | ۴۶.۶ | ۲۸.۹ | ۲۴.۴ | |
وضع وحدت و همدلی | دانشجو | ۳۳.۷ | ۴۲.۳ | ۲۴ |
غیردانشجو | ۳۲.۴ | ۳۸.۹ | ۲۸.۸ | |
کل | ۳۲.۵ | ۳۹.۱ | ۲۸.۴ | |
وضع جرم و جنایت | دانشجو | ۴۷.۷ | ۳۲.۸ | ۱۹.۵ |
غیردانشجو | ۴۷.۶ | ۲۹.۵ | ۲۲.۹ | |
کل | ۴۷.۶ | ۲۹.۸ | ۲۲.۶ | |
وضع فقر و نداری | دانشجو | ۵۵.۱ | ۲۸.۳ | ۱۶.۶ |
غیردانشجو | ۵۳.۷ | ۲۵ | ۲۱.۴ | |
کل | ۵۳.۸ | ۲۵.۲ | ۲۱ |