نام طرح: نگرشها، رفتار و آگاهیهای دانشجویان دانشگاههای دولتی تحت پوشش وزارت علوم |
تاریخ انجام پژوهش: ۱۳۸۲ |
روش تحقیق: پیمایش |
جامعه آماری: دانشجویان دانشگاههای دولتی کشور |
تعداد نمونه: ۱۵۲۲ |
محقق: سیدحسین سراج زاده ـ فاطمه جواهری |
عملکرد اساتید با استفاده از ۶ معیار و براساس یک پیوستار پنج قسمتی (از خیلی خوب تا خیلی ضعیف) ارزیابی شده است. دامنه تغییرات میانگینها از ۱ تا ۵ است. نمره ۵ به معنای ارزیابی خیلی خوب و نمره ۱ به معنای ارزیابی خیلی ضعیف است.
از بین معیارهای مختلف صلاحیت علمی (۳.۸)، توانایی آموزش (۳.۴) و علاقه به آموزش (۳.۳) دارای بزرگترین میانگین است. در واقع دانشجویان از ابعاد آموزشی عملکرد اساتید خود نسبت به جنبههای دیگر بیشتر رضایت دارند. در مقابل، علاقه و توانایی اساتید در امر پژوهش با میانگین ۲.۹ درنازل ترین سطح قرار دارد. بنابراین هر چند اساتید از جهت مهارتهای آموزشی در سطح قابل قبولی هستند، اما از نظرتوانمندی های پژوهشی در سطح پایین تری ارزیابی میشوند.
صلاحیت اساتید خود را در موارد زیر چگونه ارزیابی میکنید؟ (تعدادپاسخگو=۱۵۲۲)
طبقات
|
ارزیابی از اساتید % | ||||||
خیلی خوب | خوب | متوسط | ضعیف | خیلی
ضعیف |
تعداد معتبر | میانگین
(۵-۱) |
|
صلاحیت علمی از نظر به روز بودن دانش | ۱۰.۳ | ۴۳.۶ | ۳۲.۴ | ۱۰.۷ | ۳ | ۱۴۹۱ | ۳.۸ |
توانایی در آموزش دانستههای خود | ۷.۴ | ۴۰.۸ | ۳۹.۳ | ۱۰.۳ | ۱.۲ | ۱۴۹۹ | ۳.۴ |
مسئولیت شناسی و علاقه به آموزش | ۱۱.۹ | ۳۶.۴ | ۳۳.۵ | ۱۴.۲ | ۳.۹ | ۱۴۹۷ | ۳.۳ |
داشتن رابطه صمیمانه با دانشجو | ۱۲.۳ | ۲۹.۷ | ۳۳.۷ | ۱۵.۴ | ۸.۸ | ۱۴۹۴ | ۳.۲ |
در دسترس بودن و راهنمایی خارج از کلاس | ۱۰ | ۳۱.۴ | ۳۱.۹ | ۱۸.۱ | ۸.۵ | ۱۴۸۹ | ۳.۱ |
علاقه و توانایی در پژوهش | ۸.۳ | ۲۱.۱ | ۳۴.۸ | ۲۴.۴ | ۹.۴ | ۱۴۸۳ | ۲.۹ |
شاخص ارزیابی از اساتید | ۸.۸ | ۳۴.۳ | ۳۸.۸ | ۱۶.۳ | ۱.۸ | ۱۴۶۵ | ۳.۳ |
توزیع ارقام این شاخص که از ترکیب ۶ مؤلفه ساخته شده، نشان میدهد که نسبت افراد راضی بیش از افراد ناراضی است. زیرا در مجموع ۴۳ درصد از پاسخگویان ارزیابی شان خوب و ۱۸ درصد ارزیابی شان ضعیف است. میانگین این شاخص که میتواند معرف رضایت دانشجویان هم باشد۳.۳ است.