پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی

مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران

ارزیابی دانشجویان از عملکرد بخش‌ها و ادارات دانشگاه

نام طرح: نگرش‌ها، رفتار و آگاهی‌های دانشجویان دانشگاه‌های دولتی تحت پوشش وزارت علوم
تاریخ انجام پژوهش: ۱۳۸۲
روش تحقیق: پیمایش
جامعه آماری: دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کشور
تعداد نمونه: ۱۵۲۲
محقق: سیدحسین سراج زاده ـ فاطمه جواهری

از آنجا که دامنه تغییرات میانگین‌ها ۵-۱ است،  بنابراین نمره بیش از ۲٫۵  نشان دهنده رضایت بیش از حد متوسط می‌باشد. از بین واحدهای اجرایی و اداری مختلف سه میانگین بالاتر به کتابخانه، گروه آموزشی و دانشکده مربوط است. در مقابل واحدهای ارائه دهنده خدمات رفاهی مانند اداره نقلیه، غذا خوری و خوابگاه‌ها دارای پائین‌ترین میانگین هستند. در واقع دانشجویان بطور واقعی یا ذهنی احساس می‌کنند،  واحدهای رفاهی دانشگاه که عهده دار تأمین نیازهای اولیه آنان هستند از کارایی لازم برخوردار نیستند. نارضایتی از خدمات رفاهی اغلب یکی از مهم‌ترین دلایل اعتراض‌های جمعی در سطح دانشگاه می‌باشد.

 بر اساس تجربه شخصی یا آنچه از دیگران شنیده اید، از عملکرد واحدهای زیر تا چه اندازه رضایت دارید؟

طبقات ارزیابی از واحدهای دانشگاه % میانگین

(۵-۱)

کاملاً راضی راضی تاحدی

راضی

ناراضی کاملاً ناراضی تعداد معتبر
کتابخانه ۱۱٫۹ ۳۷٫۸ ۳۰٫۳ ۱۳٫۳ ۶٫۶ ۱۳۶۱ ۳٫۳
گروه آموزشی ۷٫۵ ۳۴٫۷ ۴۰٫۵ ۱۲٫۲ ۵٫۱ ۱۴۸۰ ۳٫۲
دانشکده ۶٫۵ ۴۳٫۴ ۸۳٫۹ ۱۵٫۸ ۴٫۴ ۱۴۸۴ ۳٫۲
اداره آموزش ۵٫۴ ۲۹٫۱ ۴۱٫۸ ۱۷٫۹ ۵٫۷ ۱۴۳۴ ۳٫۱
نهاد رهبری ۹٫۰ ۳۱٫۴ ۳۲٫۹ ۱۶٫۸ ۹٫۹ ۱۲۳۸ ۳٫۱
جهاددانشگاهی ۵٫۹ ۳۲٫۲ ۴۱٫۲ ۱۳٫۹ ۶٫۸ ۱۲۸۵ ۳٫۱
گروه معارف ۶٫۱ ۳۱٫۹ ۳۲٫۱ ۱۹٫۷ ۱۰٫۱ ۱۳۳۱ ۳٫۰
تربیت بدنی ۷٫۴ ۳۱٫۵ ۳۳٫۸ ۱۵٫۳ ۱۲٫۰ ۱۳۲۹ ۳٫۰
حوزه ریاست ۵٫۶ ۲۷٫۰ ۳۷٫۸ ۱۹٫۵ ۱۰٫۱ ۱۲۸۳ ۲٫۹
انجمن اسلامی ۴٫۵ ۲۸٫۰ ۳۶٫۵ ۱۹٫۰ ۱۲٫۰ ۱۳۰۸ ۲٫۹
اداره نقلیه ۶٫۹ ۲۶٫۰ ۳۳٫۲ ۱۹٫۶ ۱۴٫۴ ۱۳۱۴ ۲٫۹
غذاخوری ۶٫۴ ۲۴٫۵ ۲۹٫۵ ۲۴٫۵ ۱۵٫۲ ۱۴۳۱ ۲٫۸
بسیج ۵٫۴ ۲۶٫۱ ۳۴٫۷ ۲۰٫۱ ۱۳٫۷ ۱۳۲۷ ۲٫۸
خوابگاه‌ها ۴٫۲ ۲۲٫۱ ۳۲٫۲ ۲۲٫۸ ۱۸٫۸ ۱۲۸۱ ۲٫۷

به منظورتشخیص دقیق ترنظرات دانشجویان نسبت به کفایت نظام مدیریت دانشگاه، این مقوله درقالب دو عبارت بطور جداگانه که در جدول ذیل آمده است، مورد بررسی قرار گرفت. میزان موافقت با عبارت اول بیش از عبارت دوم است. در واقع حدود ۶۰درصد از دانشجویان معتقدند مسئولین دانشگاه نسبت به درک مسائل دانشجویان بیگانه هستند. اما فقط حدود۴۰درصد از آنان براین باورند که مدیران دارای کفایت  و شایستگی علمی کافی نیستند. در واقع دانشجویان انتظار دارند مدیران دانشگاه در جهت شناسایی و چاره جویی مشکلات آنها بیشتر اهتمام ورزند.

نگرش نسبت به مسئولین دانشگاه (تعداد پاسخگو=۱۵۲۲)

گویه‌ها موافق بینابین مخالف تعداد معتبر میانگین

(۳-۱)

۱. مسئولین دانشگاه توانایی درک دانشجو را ندارند. ۵۹٫۵ ۳۰٫۶ ۸٫۹ ۱۴۸۷ ۲٫۵  
۲. مدیران فعلی برای اداره امور دانشگاه شایستگی علمی کافی ندارند. ۳۹٫۹ ۳۱٫۸ ۲۸٫۲ ۱۴۵۴ ۲٫۲