نام طرح: نگرشها، رفتار و آگاهیهای دانشجویان دانشگاههای دولتی تحت پوشش وزارت علوم |
تاریخ انجام پژوهش: ۱۳۸۲ |
روش تحقیق: پیمایش |
جامعه آماری: دانشجویان دانشگاههای دولتی کشور |
تعداد نمونه: ۱۵۲۲ |
محقق: سیدحسین سراج زاده ـ فاطمه جواهری |
امکانات آموزشی دانشگاه با استفاده از معیارهایی مانند امکانات کلاسها وکتابخانه، کیفیت برنامه ریزی آموزشی، برخورد فعال با سمینارها و مجهز بودن به امکانات کامپیوتری ارزیابی شده است. مقایسه میانگینها نشان میدهد که پاسخگویان بطور نسبی از شرایط کلاسها (۳٫۳) و کتابخانه (۳٫۱) ارزیابی مثبت تری دارند. در مقابل از فعال بودن دانشگاه در زمینه برگزاری سمینارها (۲٫۶) و همچنین از امکانات کامپیوتری (۲٫۵) کمتر راضی هستند. این نتیجه بر این واقعیت دلالت دارد که در حال حاضر بهره مندی از کامپیوتر به یک نیاز اساسی تبدیل شده و امکانات موجود انتظارات فعلی دانشجویان را برآورده نمیسازد. این یافته همچنین مؤید نتیجه ای است که در ارزیابی اساتید وجود داشت. زیرا سمینار و کامپیوترکه دو نماد مهم امکانات پژوهشی دانشگاه هستند در این قسمت نیزدر سطح نازل تری ارزیابی شده اند. بنابراین در حال حاضر دانشجویان معتقدند اساتید و مجموعه دانشگاه از نظر فعالیتهای پژوهشی عملکرد ضعیفی دارند. میانگین شاخص ارزیابی از امکانات آموزشی دانشگاه ۲٫۹ در مقیاس ۵-۱ است که از میانگین شاخص ارزیابی اساتید (۳٫۳) پایینتر است. در واقع پاسخگویان از عملکرد اساتید بیش از امکانات دانشگاه راضی هستند.
امکانات آموزشی دانشگاه خود را در موارد زیرچگونه ارزیابی میکنید؟ (تعداد پاسخگو=۱۵۲۲)
طبقات | ارزیابی از امکانات آموزشی % | ||||||
خیلی خوب | خوب | متوسط | ضعیف | خیلی ضعیف | تعداد معتبر | میانگین
(۵-۱) |
|
فضا و امکانات کلاسها | ۱۲.۷ | ۳۵.۷ | ۲۸٫۹ | ۱۶٫۰ | ۶٫۷ | ۱۵۰۲ | ۳٫۳ |
دسترسی به امکانات کتابخانه | ۹٫۵ | ۳۳٫۸ | ۳۰٫۸ | ۱۸٫۳ | ۷٫۷ | ۱۴۹۸ | ۳٫۱ |
برنامه ریزی آموزشی | ۳٫۵ | ۲۰٫۰ | ۳۵٫۱ | ۲۴٫۳ | ۱۷٫۱ | ۱۴۹۵ | ۲٫۷ |
برگزاری سمینار و جلسات سخنرانی | ۴٫۹ | ۱۹٫۸ | ۳۲٫۱ | ۲۷٫۲ | ۱۶ | ۱۴۹۱ | ۲٫۶ |
دسترسی به امکانات کامپیوتری | ۷٫۴ | ۱۸٫۶ | ۲۴٫۲ | ۲۳٫۰ | ۲۶٫۷ | ۱۴۸۲ | ۲٫۵ |
• شاخص ارزیابی امکانات آموزشی | ۴٫۴ | ۲۰٫۰ | ۳۳٫۱ | ۳۰٫۳ | ۱۲٫۳ | ۱۴۶۳ | ۲٫۹ |