نام طرح: نگرشها، رفتار و آگاهیهای دانشجویان دانشگاههای دولتی تحت پوشش وزارت علوم |
تاریخ انجام پژوهش: ۱۳۸۲ |
روش تحقیق: پیمایش |
جامعه آماری: دانشجویان دانشگاههای دولتی کشور |
تعداد نمونه: ۱۵۲۲ |
محقق: سیدحسین سراج زاده ـ فاطمه جواهری |
از دانشجویان تقاضا شد در مورد اختصاص بودجه به سه اولویت مهم دانشگاه تصمیم گیری کنند. این سؤال علاوه بر اولویتهای دانشجویان بطور غیر مستقیم دیدگاه آنها درباره نارساییهای موجود در دانشگاه را هم نشان میدهد. نتایج نشان میدهد که در اولویت اول افزایش امکانات آموزشی (بهبود کمی و کیفی وضعیت کلاسها و وسائل کمک آموزشی) در اولویت دوم افزایش امکانات پژوهشی (تقویت کتابخانه، بودجههای پژوهشی و دسترسی به شبکه اینترنت) و در اولویت سوم افزایش امکانات فوق برنامه بیشتر اهمیت دارد. بمنظور تشخیص دقیقتر نظر نهایی دانشجویان یک بار نیز از روش وزنه گذاری استفاده شده است. اولویتهای نهایی که از طریق روش وزنه گذاری بدست آمده حاکی از آن است که به ترتیب تقویت بنیه پژوهشی، بهبود امورآموزشی و ارتقاء امکانات رفاهی دانشجویان در اولویت اول تا سوم قراردارد.
اگر شما در موقعیت رئیس دانشگاه باشید و بخواهید در مورد تخصیص بودجه دانشگاه تصمیم بگیرید، کدامیک از موارد زیر را در اولویت قرار میدهید؟ (تعداد پاسخگو=۱۵۲۲)
طبقات |
اولویتها % | ||||
اولویت اول | اولویت دوم | اولویت سوم | شاخص وزنگذاری شده | اولویت نهایی | |
افزایش امکانات پژوهشی | ۳۴٫۴ | ۲۵٫۸ | ۱۷٫۵ | ۲۸٫۷ | ۱ |
افزایش امکانات آموزشی | ۳۶٫۴ | ۲۲٫۳ | ۱۴٫۷ | ۲۸٫۰ | ۲ |
افزایش امکانات خوابگاهی و رفا هی دانشجو | ۱۵٫۶ | ۲۵٫۴ | ۱۹٫۱ | ۱۹٫۴ | ۳ |
افزایش کمک هزینه و وامهای دانشجویی | ۵٫۴ | ۱۲٫۰ | ۱۴٫۷ | ۹٫۱ | ۴ |
افزایش امکانات فوق برنامه برای دانشجویان | ۴٫۰ | ۸٫۰ | ۲۲٫۳ | ۸٫۳ | ۵ |
افزایش امکانات رفاهی اساتیدو کارمندان | ۲٫۴ | ۴٫۹ | ۷٫۷ | ۴٫۲ | ۶ |
سایر موارد | ۱٫۷ | ۱٫۵ | ۴٫۰ | ۲٫۰ | ۷ |
تعداد معتبر | ۱۴۷۲ | ۱۴۶۹ | ۱۴۱۷ | ـ | ـ |