پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی

مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران

سامانه رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران

سامانه رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران، باهدف ساماندهی پیمایش‌ها و داده‌های کمی فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران، و ارائه گزارش‌های مستمر مورد انتظار و موردی، اولین سامانه جامع طراحی شده در ایران است. این سامانه و مرکز علمی پشتیبان آن، به طور مشخص به‌منظور کمک به رصد و پایش بهینه وضعیت فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی در کشور بر اساس رسالت گروه‌های پژوهشی وابسته به مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشتمل بر شش گروه؛ مطالعات آینده‌نگر، مطالعات اجتماعی، مطالعات زنان، مطالعات فرهنگی، مطالعات ارتباطات و فضای مجازی و مطالعات علم و فناوری و ادارات و معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف و مراکز آموزش عالی طراحی شده است.

امکانات و قابلیت‌های تعریف‌شده در این سامانه، به‌ویژه در بخش تحلیل داده‌ها، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن است که بر اساس سویه‌های فرهنگی و اجتماعی طراحی شده است. این ویژگی، سامانه مذکور را از دیگر سامانه‌های پیمایشی مشابه متمایز و ممتاز می‌کند.

این سامانه باهدف یکپارچه‌سازی، تحلیل و تدوین گزارش‌های متعدد از داده‌های کمی پیمایش‌ها و فراهم‌ساختن زمینه تحلیلی داده‌های طبقه‌بندی‌شده طراحی شده است. در این سامانه داده‌های مربوط به پیمایش‌های مختلف در سطوح ملی، منطقه‌ای، استانی و شهری که از سوی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف و سازمان‌ها و مؤسسات پژوهشی مرتبط با جامعه هدف آموزش عالی (دانشجویان، اعضای هیأت علمی، مدیران، کارکنان، دانش‌آموختگان) که در قالب پیمایش‌های ادواری و موردی، طرح‌های پژوهشی، رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد انجام شده‌اند، تجمیع و در چارچوب اهداف و روش‌های تحقیق، مورد صورت‌بندی مجدد، بازتعریف و تحلیل ثانویه قرار می‌گیرند.