پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی

مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران

شغل مطلوب دانشجویان

 

نام طرح: نگرش‌ها، رفتار و آگاهی‌های دانشجویان دانشگاه‌های دولتی تحت پوشش وزارت علوم
تاریخ انجام پژوهش: ۱۳۸۲
روش تحقیق: پیمایش
جامعه آماری: دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کشور
تعداد نمونه: ۱۵۲۲
محقق: سیدحسین سراج زاده ـ فاطمه جواهری

 ابتدا از پاسخگویان خواسته شد که: “ شغل مورد علاقه خود را بیان کنند“. پاسخ‌ها براساس مشابهت نوع مشاغلی که  افراد خود به آن اشاره کرده اند در ۷ گروه دسته بندی و به ترتیب میزان فراوانی گزارش شده است. اطلاعات جدول زیر نشان می‌دهد که بیشترین پاسخ‌ها در طبقه اول متمرکزاست. حدود یک چهارم (۲۴درصد) از پاسخگویان ـ بیش ازنوع خاص شغل ـ  به تناسب آن با رشته تحصیلی شان تأکید دارند. درواقع این افراد زمانی به احساس رضایت می‌رسند که شغل آنها با استعداد، دانش و مهارت‌های شان هماهنگ باشد.

تدریس در دانشگاه دومین شغل مورد علاقه (۲۱درصد از) دانشجویان است. این حرفه نه تنها درایران بلکه درسایر نقاط دنیا هم از منزلت بالایی برخوردار است. تدریس  دردانشگاه بخش قابل ملاحظه ای از علائق فکری و شناختی علاقمندان به علم ورزی را برآورده می‌سازد.

شغل مورد علاقه خود را بیان کنید (تعداد پاسخگو=۱۵۲۲)

طبقات تعداد درصد معتبر
شغلی مرتبط با رشته تحصیلی ۳۱۰ ۲۳.۷
استاد دانشگاه ۲۸۰ ۲۱.۴
معلم ۲۰۷ ۱۵.۸
کارمند سازمان‌های دولتی یا خصوصی ۱۶۴ ۱۲.۵
مشاغل آزاد ۱۱۳ ۸.۶
فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی ۹۱ ۶.۹
تولید در کارخانه و صنایع ۷۳ ۵.۵
مدیریت سطوح ارشدو میانی ۶۹ ۵.۲
بی ربط،  بدون پاسخ ۲۱۶ ـ

معلم شدن سومین شغل محبوب پاسخگویان است. حدود ۱۳ درصد از پاسخگویان اظهار کرده اند که می خواهندکارمند یک سازمان دولتی یا خصوصی شوند. ۹.۶ درصد از پاسخگویان درنظردارند در عرصه‌های علمی و فن آوری‌های جدید به پژوهش بپردازند. تقریباً ۹درصد از پاسخگویان ترجیح می‌دهند شغل آزاد داشته باشند. تقریباً ۷درصد از پاسخگویان به انجام فعالیت‌های تولیدی درکارخانه ها و صنایع علاقمند هستند. ۵.۲ درصد از پاسخگویان خواهان مدیریت در سطوح ارشد (رئیس جمهور، نماینده مجلس، استاندار، فرماندار و شهردار) و سطوح میانی (مدیریت شرکت، کارخانه یا واحد صنعتی) هستند.