پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی

مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران

مطلوب بودن جامعه

نام طرح: سرمایه اجتماعی دانشجویان در سال ۱۳۹۳ و مقایسه آن با ۱۳۸۴
تاریخ انجام پژوهش: ۱۳۹۵
روش تحقیق: تحلیل ثانویه داده‌های پیمایش سنجش سرمایه اجتماعی کشور
جامعه آماری: دانشجویان کل کشور
تعداد نمونه: ۱۰۷۲
محقق: غلامرضا غفاری

مطلوب بودن جامعه

برای سنجش مطلوب بودن جامعه در نظر پاسخگویان از آنان درخواست شده که نظر خود را در مورد پرسش‌های زیر بیان نمایند:

  • – تا چه اندازه در جامعه ما احترام به مالکیت خصوصی وجود دارد؟
  • – تا چه اندازه در جامعه ما احترام به حقوق و آزادی قانونی افراد وجود دارد؟
  • – تا چه اندازه در جامعه ما دوری و پرهیز (اجتناب) از پنهان­کاری وجود دارد؟
  • – تا چه اندازه در جامعه ما بین سازمان­ها و بخش­های مختلف دولتی و غیردولتی، همکاری وجود دارد؟
  • – تا چه اندازه در جامعه ما تجسس نکردن در امور شخصی افراد وجود دارد؟
  • – تا چه اندازه در جامعه ما خواهان خیر و موفقیت یکدیگر بودن وجود دارد؟
  • – تا چه اندازه در جامعه ما توجه به حرمت و آبروی یکدیگر وجود دارد؟
  • – تا چه اندازه در جامعه ما فرصت­‌طلبی و سوء استفاده از موقعیت وجود دارد؟

در جدول زیر توزیع درصدی نظر پاسخگویان دانشجو و غیردانشجو در مورد هریک از سنجه­‌های مربوط به مطلوب بودن جامعه آمده است. نسبت های محاسبه شده در جدول زیر نشان می­دهند:

۱-   نسبت­‌ها در تمامی موارد به استثنای مورد فرصت­طلبی و  سوء­استفاده از موقعیت، زیر عدد تراز ۱۰۰ قرار دارند، البته با فواصل متفاوت؛ که بیشترین فاصله با عدد تراز در مورد دوری و پرهیز (اجتناب) از پنهان­کاری و کمترین فاصله در مورد احترام به مالکیت خصوصی است. بنابراین ملاحظه می­شود در مورد تمامی گویه­‌های مثبت، نسبت‌­ها پایین‌­تر و در مورد گویه منفی فرصت‌­طلبی و  سوء­استفاده از موقعیت، نسبت ارزیابی بالاتر از عدد تراز ۱۰۰ قرار دارند.

۲-   نسبت حاصل شده در تمامی موارد؛ برای دانشجویان در مقایسه با پاسخگویان غیردانشجو، میزان پایین­تری دارد که نشان از ارزیابی پایین­تر (منفی­تر) دانشجویان است. این تفاوت ارزیابی بر اساس نتیجه آزمون آماری برای تمامی گویه‌­ها به استثنای گویه­ تجسس نکردن در امور شخصی افراد، تفاوت معناداری است.

  توزیع درصدی ارزیابی پاسخگویان دانشجو و غیردانشجو از گویه‌های مطلوب بودن جامعه

 

 

خیلی کم کم تاحدودی زیاد خیلی زیاد
احترام به مالکیت خصوصی دانشجو ۹.۳ ۲۶.۳ ۴۰.۳ ۲۲.۱ ۱.۹
غیردانشجو ۹.۴ ۲۴.۱ ۴۰.۳ ۲۲.۶ ۳.۷
کل ۹.۴ ۲۴.۳ ۴۰.۳ ۲۲.۶ ۳.۵
احترام به حقوق و آزادی قانونی افراد دانشجو ۱۴ ۳۱.۵ ۳۷.۲ ۱۶.۲ ۱
غیردانشجو ۱۰.۱ ۲۶.۸ ۴۱.۸ ۱۸.۹ ۲.۵
کل ۱۰.۴ ۲۷.۱ ۴۱.۴ ۱۸.۷ ۲.۴
دوری و پرهیز (اجتناب) از پنهان­کاری دانشجو ۱۳.۵ ۳۶.۹ ۳۶.۱ ۱۱.۷ ۱.۷
غیردانشجو ۱۱.۵ ۳۲.۶ ۳۸.۶ ۱۴.۸ ۲.۴
کل ۱۱.۶ ۳۳ ۳۸.۴ ۱۴.۶ ۲.۴
همکاری بین سازمان­ها و بخش­های مختلف دولتی و غیر‌دولتی دانشجو ۱۲.۵ ۳۳.۷ ۳۹.۵ ۱۲.۸ ۱.۵
غیردانشجو ۱۰.۸ ۳۰ ۴۳.۱ ۱۴.۴ ۱.۸
کل ۱۰.۹ ۳۰.۲ ۴۲.۸ ۱۴.۳ ۱.۸
تجسس نکردن در امور شخصی افراد دانشجو ۱۴.۴ ۳۳.۳ ۳۴.۸ ۱۵.۱ ۲.۴
غیردانشجو ۱۳.۱ ۳۰.۹ ۳۶.۴ ۱۶.۷ ۲.۸
کل ۱۳.۲ ۳۱.۱ ۳۶.۳ ۱۶.۶ ۲.۸
خواهان خیر و موفقیت یکدیگر بودن دانشجو ۱۴.۷ ۳۴.۲ ۳۵.۸ ۱۲.۹ ۲.۵
غیردانشجو ۱۱.۵ ۲۹.۹ ۳۸.۱ ۱۷.۷ ۲.۸
کل ۱۱.۷ ۳۰.۲ ۳۸ ۱۷.۳ ۲.۷
توجه به حرمت و آبروی یکدیگر دانشجو ۱۳.۵ ۲۹.۵ ۳۶.۳ ۱۷.۲ ۳.۵
غیردانشجو ۱۰.۴ ۲۵.۵ ۳۹.۳ ۲۰.۹ ۳.۹
کل ۱۰.۶ ۲۵.۸ ۳۹.۱ ۲۰.۶ ۳.۹
فرصت­طلبی و  سوء­استفاده از موقعیت دانشجو ۱۰.۸ ۱۸.۳ ۲۸.۵ ۳۰.۳ ۱۲.۱
غیردانشجو ۷.۲ ۱۸.۸ ۳۳.۵ ۳۱ ۹.۶
کل ۷.۴ ۱۸.۸ ۳۳.۱ ۳۰.۹ ۹.۸