نام طرح: سرمایه اجتماعی دانشجویان در سال ۱۳۹۳ و مقایسه آن با ۱۳۸۴ |
تاریخ انجام پژوهش: ۱۳۹۵ |
روش تحقیق: تحلیل ثانویه دادههای پیمایش سنجش سرمایه اجتماعی کشور |
جامعه آماری: دانشجویان کل کشور |
تعداد نمونه: ۱۰۷۲ |
محقق: غلامرضا غفاری |
مطلوب بودن جامعه
برای سنجش مطلوب بودن جامعه در نظر پاسخگویان از آنان درخواست شده که نظر خود را در مورد پرسشهای زیر بیان نمایند:
- – تا چه اندازه در جامعه ما احترام به مالکیت خصوصی وجود دارد؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما احترام به حقوق و آزادی قانونی افراد وجود دارد؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما دوری و پرهیز (اجتناب) از پنهانکاری وجود دارد؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما بین سازمانها و بخشهای مختلف دولتی و غیردولتی، همکاری وجود دارد؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما تجسس نکردن در امور شخصی افراد وجود دارد؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما خواهان خیر و موفقیت یکدیگر بودن وجود دارد؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما توجه به حرمت و آبروی یکدیگر وجود دارد؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما فرصتطلبی و سوء استفاده از موقعیت وجود دارد؟
در جدول زیر توزیع درصدی نظر پاسخگویان دانشجو و غیردانشجو در مورد هریک از سنجههای مربوط به مطلوب بودن جامعه آمده است. نسبت های محاسبه شده در جدول زیر نشان میدهند:
۱- نسبتها در تمامی موارد به استثنای مورد فرصتطلبی و سوءاستفاده از موقعیت، زیر عدد تراز ۱۰۰ قرار دارند، البته با فواصل متفاوت؛ که بیشترین فاصله با عدد تراز در مورد دوری و پرهیز (اجتناب) از پنهانکاری و کمترین فاصله در مورد احترام به مالکیت خصوصی است. بنابراین ملاحظه میشود در مورد تمامی گویههای مثبت، نسبتها پایینتر و در مورد گویه منفی فرصتطلبی و سوءاستفاده از موقعیت، نسبت ارزیابی بالاتر از عدد تراز ۱۰۰ قرار دارند.
۲- نسبت حاصل شده در تمامی موارد؛ برای دانشجویان در مقایسه با پاسخگویان غیردانشجو، میزان پایینتری دارد که نشان از ارزیابی پایینتر (منفیتر) دانشجویان است. این تفاوت ارزیابی بر اساس نتیجه آزمون آماری برای تمامی گویهها به استثنای گویه تجسس نکردن در امور شخصی افراد، تفاوت معناداری است.
توزیع درصدی ارزیابی پاسخگویان دانشجو و غیردانشجو از گویههای مطلوب بودن جامعه
|
خیلی کم | کم | تاحدودی | زیاد | خیلی زیاد | |
احترام به مالکیت خصوصی | دانشجو | ۹.۳ | ۲۶.۳ | ۴۰.۳ | ۲۲.۱ | ۱.۹ |
غیردانشجو | ۹.۴ | ۲۴.۱ | ۴۰.۳ | ۲۲.۶ | ۳.۷ | |
کل | ۹.۴ | ۲۴.۳ | ۴۰.۳ | ۲۲.۶ | ۳.۵ | |
احترام به حقوق و آزادی قانونی افراد | دانشجو | ۱۴ | ۳۱.۵ | ۳۷.۲ | ۱۶.۲ | ۱ |
غیردانشجو | ۱۰.۱ | ۲۶.۸ | ۴۱.۸ | ۱۸.۹ | ۲.۵ | |
کل | ۱۰.۴ | ۲۷.۱ | ۴۱.۴ | ۱۸.۷ | ۲.۴ | |
دوری و پرهیز (اجتناب) از پنهانکاری | دانشجو | ۱۳.۵ | ۳۶.۹ | ۳۶.۱ | ۱۱.۷ | ۱.۷ |
غیردانشجو | ۱۱.۵ | ۳۲.۶ | ۳۸.۶ | ۱۴.۸ | ۲.۴ | |
کل | ۱۱.۶ | ۳۳ | ۳۸.۴ | ۱۴.۶ | ۲.۴ | |
همکاری بین سازمانها و بخشهای مختلف دولتی و غیردولتی | دانشجو | ۱۲.۵ | ۳۳.۷ | ۳۹.۵ | ۱۲.۸ | ۱.۵ |
غیردانشجو | ۱۰.۸ | ۳۰ | ۴۳.۱ | ۱۴.۴ | ۱.۸ | |
کل | ۱۰.۹ | ۳۰.۲ | ۴۲.۸ | ۱۴.۳ | ۱.۸ | |
تجسس نکردن در امور شخصی افراد | دانشجو | ۱۴.۴ | ۳۳.۳ | ۳۴.۸ | ۱۵.۱ | ۲.۴ |
غیردانشجو | ۱۳.۱ | ۳۰.۹ | ۳۶.۴ | ۱۶.۷ | ۲.۸ | |
کل | ۱۳.۲ | ۳۱.۱ | ۳۶.۳ | ۱۶.۶ | ۲.۸ | |
خواهان خیر و موفقیت یکدیگر بودن | دانشجو | ۱۴.۷ | ۳۴.۲ | ۳۵.۸ | ۱۲.۹ | ۲.۵ |
غیردانشجو | ۱۱.۵ | ۲۹.۹ | ۳۸.۱ | ۱۷.۷ | ۲.۸ | |
کل | ۱۱.۷ | ۳۰.۲ | ۳۸ | ۱۷.۳ | ۲.۷ | |
توجه به حرمت و آبروی یکدیگر | دانشجو | ۱۳.۵ | ۲۹.۵ | ۳۶.۳ | ۱۷.۲ | ۳.۵ |
غیردانشجو | ۱۰.۴ | ۲۵.۵ | ۳۹.۳ | ۲۰.۹ | ۳.۹ | |
کل | ۱۰.۶ | ۲۵.۸ | ۳۹.۱ | ۲۰.۶ | ۳.۹ | |
فرصتطلبی و سوءاستفاده از موقعیت | دانشجو | ۱۰.۸ | ۱۸.۳ | ۲۸.۵ | ۳۰.۳ | ۱۲.۱ |
غیردانشجو | ۷.۲ | ۱۸.۸ | ۳۳.۵ | ۳۱ | ۹.۶ | |
کل | ۷.۴ | ۱۸.۸ | ۳۳.۱ | ۳۰.۹ | ۹.۸ |