پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی

مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران

نگرش دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی

نام طرح: نگرش‌ها، رفتار و آگاهی‌های دانشجویان دانشگاه‌های دولتی تحت پوشش وزارت علوم
تاریخ انجام پژوهش: ۱۳۸۲
روش تحقیق: پیمایش
جامعه آماری: دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کشور
تعداد نمونه: ۱۵۲۲
محقق: سیدحسین سراج زاده ـ فاطمه جواهری

حدود ۸۵ درصد از پاسخگویان از رشته خود راضی و تقریباً ۱۵درصد(۲۳۰نفر) از رشته خود ناراضی هستند. در مرحله بعد دلایل نارضایتی این۲۳۰ نفر براساس این پرسش که “چرا از رشته خود راضی نیستید“  مورد بررسی قرار گرفت. حدود ۶۳درصد از پاسخگویان به این سؤال علت اصلی نارضایتی را عدم علاقه ذکرکرده اند.

درتوضیح این بی علاقگی به مواردی مانند  علاقمند نبودن به رشته و مواد درسی، انتخاب رشته نامناسب، تفاوت رشته با انتظارات قبلی، علاقه به رشته دیگر، اعتبار ضعیف رشته، کاربردی نبودن آن برای جامعه، تحمیل خانواده، اشتباه سازمان سنجش در اعلام رشته قبولی، اشاره شده  است. همچنین ۲۳.۵ درصد از پاسخگویان به این سؤال، به مشکل یافتن شغل مناسب، ۶.۵ درصد نارضایتی از دانشگاه، فاصله دانشگاه از انتظارات شان و ضعف علمی اساتید و در نهایت ۵ درصد فقدان امکانات لازم برای رشد درآن رشته اشاره کرده اند.

نگرش نسبت به رشته و وضعیت دانشجو بودن (تعداد پاسخگو=۱۵۲۲)

 

سؤال‌ها طبقات پاسخ‌ها تعداد درصد معتبر
از رشته خود راضی هستید؟ بله ۱۲۴۶ ۸۴.۴
خیر ۲۳۰ ۱۵.۶
بدون پاسخ ۴۶ ـ
تا چه اندازه از این که دانشجو هستید به خودتان افتخار می‌کنید؟

 

 

بسیار زیاد ۶۷۹ ۴۶.۳
تا حدی ۵۰۹ ۳۴.۷
کمی ۱۳۹ ۹.۵
اصلاً ۹۳ ۶.۳
نمی‌دانم ۴۸ ۳.۳
بدون پاسخ ۵۴ ـ

حدود ۴۶درصد ازپاسخگویان درحد بسیار زیاد و حدود ۳۵درصد تاحدی به دانشجو بودن خود افتخار می‌کنند. ۲۰ درصد باقیمانده که در این مورد کمتر اظهار خوشنودی نموده اند احتمالاً تحت تأثیر نارضایتی از رشته، وضعیت دانشگاه یا سایر محدودیت‌هایی بوده اند که پیش از این از آنها یاد شد.