پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی

مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران

وجود عدالت و برابری

نام طرح: سرمایه اجتماعی دانشجویان در سال ۱۳۹۳ و مقایسه آن با ۱۳۸۴
تاریخ انجام پژوهش: ۱۳۹۵
روش تحقیق: تحلیل ثانویه داده‌های پیمایش سنجش سرمایه اجتماعی کشور (۱۳۹۳)
جامعه آماری: دانشجویان کل کشور
تعداد نمونه: ۱۰۷۲
محقق: غلامرضا غفاری

برای سنجش وجود عدالت و برابری در جامعه از نظر پاسخگویان، از آنان درخواست شده که نظر خود را در مورد پرسش‌های زیر بیان نمایند:

  • – تا چه اندازه بین سعی و تلاش مردم و میزان رفاهی که دارند تناسب و توازن وجود دارد؟
  • – اگر کسی ذوق و استعدادی داشته باشد و کارش نتیجه بدهد، آیا جامعه به کار او پاداش و بهای لازم را می‌دهد؟
  • – تا چه اندازه در جامعه ما دریافت پاداش متناسب با تلاش و سخت‌کوشی افراد است؟
  • – تا چه اندازه در جامعه ما برابری در دسترسی به فرصت‌های بهداشتی وجود دارد؟
  • تا چه اندازه در جامعه ما برابری در دسترسی به فرصت‌های آموزشی وجود دارد؟
  • – تا چه اندازه در جامعه ما تناسب بین وضع مالی افراد با تحصیلات و کاری که انجام می‌دهند، وجود دارد؟
  • – تا چه اندازه در جامعه ما یکسان بودن اجرای قانون و تصمیمات برای همه افراد وجود دارد؟
  • – تا چه اندازه در جامعه ما تناسب بین پست و مقام افراد با شایستگی و تخصصی که دارند، وجود دارد؟
  • – تا چه اندازه در جامعه ما فرصت‌های شغلی برابر برای کسانی که دانش و مهارت لازم را دارند، وجود دارد؟

در جدول زیر توزیع درصدی نظر پاسخگویان دانشجو و غیردانشجو در مورد هر یک از سنجه‌های مربوط به وجود عدالت و برابری در جامعه آمده است.

 توزیع درصدی پنداشت (ارزیابی) پاسخگویان دانشجو و غیردانشجو از گویه‌های وجود عدالت و برابری

  ۱)خیلی کم ۲)کم ۳)تاحدودی ۴)زیاد ۵)خیلی زیاد
۱-      تناسب بین تلاش و رفاه دانشجو ۲۲ ۴۰ ۲۹.۹ ۷.۳ ۰.۹
غیردانشجو ۱۸.۳ ۳۵.۴ ۳۶.۵ ۸.۷ ۱
کل ۱۸.۶ ۳۵.۸ ۳۶ ۸.۶ ۱
۲-      تناسب بین استعداد و پاداش دانشجو ۲۸.۳ ۳۴.۲ ۲۹.۷ ۶.۵ ۱.۲
غیردانشجو ۲۱.۳ ۳۵.۵ ۳۳ ۹.۱ ۱.۲
کل ۲۱.۸ ۳۵.۴ ۳۲.۷ ۸.۹ ۱.۲
۳-      تناسب بین سخت‌کوشی و پاداش دانشجو ۱۵.۷ ۳۴.۸ ۳۶.۲ ۱۱.۶ ۱.۷
غیردانشجو ۱۹.۷ ۳۵.۶ ۳۴.۲ ۹.۵ ۱
کل ۱۶.۴ ۳۴.۷ ۳۵.۵ ۱۱.۶ ۱.۸
۴-      برابری در دسترسی به فرصت‌های آموزشی دانشجو ۱۳.۲ ۳۰.۲ ۳۸.۶ ۱۵.۴ ۲.۶
غیردانشجو ۱۰.۵ ۲۹.۳ ۴۱.۶ ۱۶.۴ ۲.۲
کل ۱۰.۷ ۲۹.۴ ۴۱.۴ ۱۶.۳ ۲.۲
۵-  برابری در دسترسی به فرصت‌های بهداشتی دانشجو ۱۰.۳ ۳۱.۱ ۴۰.۸ ۱۵.۸ ۲
غیردانشجو ۱۰.۲ ۲۹.۱ ۳۹.۹ ۱۸.۵ ۲.۳
کل ۱۰.۲ ۲۹.۲ ۴۰ ۱۸.۳ ۲.۳
۶- وجود تناسب بین وضع مالی افراد با مهارت و تحصیلاتشان دانشجو ۲۴.۹ ۳۶.۳ ۲۹.۲ ۸.۲ ۱.۴
غیردانشجو ۱۹.۴ ۳۴.۳ ۳۴.۶ ۱۰ ۱.۶
کل ۱۹.۸ ۳۴.۵ ۳۴.۲ ۹.۹ ۱.۶
۷- دسترسی به فرصت‌های شغلی برای کسانی که مهارت دارند دانشجو ۲۹.۷ ۳۶.۸ ۲۷ ۵.۷ ۰.۷
غیردانشجو ۲۳.۲ ۳۵.۹ ۳۱.۴ ۸.۳ ۱.۱
کل ۲۳.۷ ۳۶ ۳۱.۱ ۸.۱ ۱.۱
۸- یکسان بودن اجرای قانون و تصمیمات برای همه دانشجو ۲۰.۳ ۳۴.۶ ۳۲.۳ ۱۰.۶ ۲.۲
غیردانشجو ۱۶.۴ ۳۴.۳ ۳۶.۱ ۱۱.۳ ۱.۸
کل ۱۶.۷ ۳۴.۳ ۳۵.۸ ۱۱.۳ ۱.۹
۹- تناسب بین پست و مقام با شایستگی و تخصص دانشجو ۲۷.۱ ۳۷ ۲۷.۴ ۷.۱ ۱.۴
غیردانشجو ۲۰ ۳۳.۹ ۳۵.۶ ۹ ۱.۶
کل ۲۰.۵ ۳۴.۱ ۳۵ ۸.۸ ۱.۶