نام طرح: سرمایه اجتماعی دانشجویان در سال ۱۳۹۳ و مقایسه آن با ۱۳۸۴ |
تاریخ انجام پژوهش: ۱۳۹۵ |
روش تحقیق: تحلیل ثانویه دادههای پیمایش سنجش سرمایه اجتماعی کشور (۱۳۹۳) |
جامعه آماری: دانشجویان کل کشور |
تعداد نمونه: ۱۰۷۲ |
محقق: غلامرضا غفاری |
برای سنجش وجود عدالت و برابری در جامعه از نظر پاسخگویان، از آنان درخواست شده که نظر خود را در مورد پرسشهای زیر بیان نمایند:
- – تا چه اندازه بین سعی و تلاش مردم و میزان رفاهی که دارند تناسب و توازن وجود دارد؟
- – اگر کسی ذوق و استعدادی داشته باشد و کارش نتیجه بدهد، آیا جامعه به کار او پاداش و بهای لازم را میدهد؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما دریافت پاداش متناسب با تلاش و سختکوشی افراد است؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما برابری در دسترسی به فرصتهای بهداشتی وجود دارد؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما برابری در دسترسی به فرصتهای آموزشی وجود دارد؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما تناسب بین وضع مالی افراد با تحصیلات و کاری که انجام میدهند، وجود دارد؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما یکسان بودن اجرای قانون و تصمیمات برای همه افراد وجود دارد؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما تناسب بین پست و مقام افراد با شایستگی و تخصصی که دارند، وجود دارد؟
- – تا چه اندازه در جامعه ما فرصتهای شغلی برابر برای کسانی که دانش و مهارت لازم را دارند، وجود دارد؟
در جدول زیر توزیع درصدی نظر پاسخگویان دانشجو و غیردانشجو در مورد هر یک از سنجههای مربوط به وجود عدالت و برابری در جامعه آمده است.
توزیع درصدی پنداشت (ارزیابی) پاسخگویان دانشجو و غیردانشجو از گویههای وجود عدالت و برابری
۱)خیلی کم | ۲)کم | ۳)تاحدودی | ۴)زیاد | ۵)خیلی زیاد | ||
۱- تناسب بین تلاش و رفاه | دانشجو | ۲۲ | ۴۰ | ۲۹.۹ | ۷.۳ | ۰.۹ |
غیردانشجو | ۱۸.۳ | ۳۵.۴ | ۳۶.۵ | ۸.۷ | ۱ | |
کل | ۱۸.۶ | ۳۵.۸ | ۳۶ | ۸.۶ | ۱ | |
۲- تناسب بین استعداد و پاداش | دانشجو | ۲۸.۳ | ۳۴.۲ | ۲۹.۷ | ۶.۵ | ۱.۲ |
غیردانشجو | ۲۱.۳ | ۳۵.۵ | ۳۳ | ۹.۱ | ۱.۲ | |
کل | ۲۱.۸ | ۳۵.۴ | ۳۲.۷ | ۸.۹ | ۱.۲ | |
۳- تناسب بین سختکوشی و پاداش | دانشجو | ۱۵.۷ | ۳۴.۸ | ۳۶.۲ | ۱۱.۶ | ۱.۷ |
غیردانشجو | ۱۹.۷ | ۳۵.۶ | ۳۴.۲ | ۹.۵ | ۱ | |
کل | ۱۶.۴ | ۳۴.۷ | ۳۵.۵ | ۱۱.۶ | ۱.۸ | |
۴- برابری در دسترسی به فرصتهای آموزشی | دانشجو | ۱۳.۲ | ۳۰.۲ | ۳۸.۶ | ۱۵.۴ | ۲.۶ |
غیردانشجو | ۱۰.۵ | ۲۹.۳ | ۴۱.۶ | ۱۶.۴ | ۲.۲ | |
کل | ۱۰.۷ | ۲۹.۴ | ۴۱.۴ | ۱۶.۳ | ۲.۲ | |
۵- برابری در دسترسی به فرصتهای بهداشتی | دانشجو | ۱۰.۳ | ۳۱.۱ | ۴۰.۸ | ۱۵.۸ | ۲ |
غیردانشجو | ۱۰.۲ | ۲۹.۱ | ۳۹.۹ | ۱۸.۵ | ۲.۳ | |
کل | ۱۰.۲ | ۲۹.۲ | ۴۰ | ۱۸.۳ | ۲.۳ | |
۶- وجود تناسب بین وضع مالی افراد با مهارت و تحصیلاتشان | دانشجو | ۲۴.۹ | ۳۶.۳ | ۲۹.۲ | ۸.۲ | ۱.۴ |
غیردانشجو | ۱۹.۴ | ۳۴.۳ | ۳۴.۶ | ۱۰ | ۱.۶ | |
کل | ۱۹.۸ | ۳۴.۵ | ۳۴.۲ | ۹.۹ | ۱.۶ | |
۷- دسترسی به فرصتهای شغلی برای کسانی که مهارت دارند | دانشجو | ۲۹.۷ | ۳۶.۸ | ۲۷ | ۵.۷ | ۰.۷ |
غیردانشجو | ۲۳.۲ | ۳۵.۹ | ۳۱.۴ | ۸.۳ | ۱.۱ | |
کل | ۲۳.۷ | ۳۶ | ۳۱.۱ | ۸.۱ | ۱.۱ | |
۸- یکسان بودن اجرای قانون و تصمیمات برای همه | دانشجو | ۲۰.۳ | ۳۴.۶ | ۳۲.۳ | ۱۰.۶ | ۲.۲ |
غیردانشجو | ۱۶.۴ | ۳۴.۳ | ۳۶.۱ | ۱۱.۳ | ۱.۸ | |
کل | ۱۶.۷ | ۳۴.۳ | ۳۵.۸ | ۱۱.۳ | ۱.۹ | |
۹- تناسب بین پست و مقام با شایستگی و تخصص | دانشجو | ۲۷.۱ | ۳۷ | ۲۷.۴ | ۷.۱ | ۱.۴ |
غیردانشجو | ۲۰ | ۳۳.۹ | ۳۵.۶ | ۹ | ۱.۶ | |
کل | ۲۰.۵ | ۳۴.۱ | ۳۵ | ۸.۸ | ۱.۶ |